Ce drepturi la compensatie ai in cazul unul zbor anulat? Afla citind mai jos!
Se întâmplă rar, dar se întâmplă. Zborurile pot fi anulate din diferite motive, fie că vremea nu este prielnică sau probleme tehnice. Desigur, vorbim și despre pandemia de coronavirus care a ținut zborurile la sol o perioadă și este posibil să o mai facă. Astfel că ți se poate întâmpla și ție, dacă nu ai trecut deja printr-un eveniment nefericit de acest gen, ca zborul tău să se anuleze. Ei bine, trebuie să știi că se oferă o despăgubire pentru zbor anulat la noi în țară, la fel ca în toate statele UE, pentru situațiile în care zborul a fost anulat din cauza companiei aeriene, sau rambursarea prețului biletului de avion, în situația în care anularea a fost provocată de un eveniment natural, care nu poate fi controlat de companie. Iată ce trebuie să știi!
Conform regulamentului Uniunii Europene 261/2004, privind drepturile pasagerilor, fiecare cetățean UE, căruia i-a fost anulat un zbor și nu a primit notificare cu 14 zile înainte, are dreptul la despăgubiri din partea companiei. Acest principiu se aplică doar în cazul evenimentelor cauzate de companie, aparate de zbor, echipaj. Copiii, au și ei dreptul la despăgubiri, atâta timp cât locul a fost plătit.
Despăgubirea poate să fie până la 600 de euro, în funcție de kilometrii parcurși. De asemenea, dacă zborul a 7 și 14 zile înainte de data decolării și îți este oferită o rută nouă, tot ai dreptul la despăgubire. Iar în cazul în care zborul ți-a fost anulat din cauza unei situații create de pandemia de coronavirus, precum închiderea granițelor unei țări sau decizia guvernanților de a închide granițelor, poți cere doar rambursarea prețului biletului de avion.
Spre exemplu, dacă o familie a rămas pe aeroportul CDG din Paris pentru că zborul spre București a fost anulat din cauza unei defecțiuni a motorului aeronavei, poate cere despăgubiri. Iar Air Advisor îi poate ajuta să recupereze mai ușor despăgubirea. Însă, dacă zborul Lufthansa din Berlin spre Cluj Napoca s-a anulat din cauza condițiilor meteo, atunci pasagerii pot să ceară r5ambursarea prețului biletului de avion.
Pentru ce zboruri primești despăgubire?
Despăgubirea pentru zborurile anulate sau întârziate se face în baza unui regulament UE, ceea ce înseamnă că acesta se aplică numai în țările din Uniunea Europeană. Cu alte cuvinte, poți primi o despăgubire pentru anularea zborurilor care pleacă din România sau care aterizează pe teritoriul țării noastre din orice altă țară membră UE. Prin urmare, poți cere despăgubiri doar în cazurile următoare:
- Dacă zborul este în spațiu UE, fie el operat de o companie UE sau non-UE
- Dacă destinația zborului este în spațiul Uniunii Europene și este operat de o companie UE
- Dacă zborul decolează dintr-o țară membră UE și are destinație într-o țară din afara spațiului comunitar si este operată de un operator din UE sau din afara UE
Astfel, vadul zborurilor pentru care poți primi despăgubire în baza regulamentului UE 261/2004 este destul de mare. Trebuie doar să te asiguri dacă zborul îndeplinește sau nu aceste condiții de bază.
Ce despăgubire poți primi?
Despăgubirile pentru un zbor anulat se oferă în funcție de numărul de kilometri pe care ar fi trebuit să îi parcurgi. Aceasta este între 250 de euro și 600 după cum urmează:
- 250 de euro pentru zboruri mai scurte de 1500 de kilometri
- 400 de euro pentru zboruri între 1500 de kilometri și 3500 de kilometri
- 600 de euro pentru distanțele mai mari de 3500 de kilometri
Ar trebui să știi că dacă zborul are mai mult de 3500 de kilometri și în spațiul comunitar, atunci vei primi o compensație de 400 de euro. Distanța zborului este calculată de la îmbarcare până la destinația finală, dacă acestea au fost rezervate împreună. Astfel, o călătorie București – FRA – New York este calculată din București până în New York, chiar dacă ai escală la Frankfurt. Însă, dacă ai făcut rezervări diferite, atunci distanța se calculează pe bucăți, de exemplu de la București la Frankfurt.
Iar în cazul întârzierilor, dacă aceasta a fost mai mică de 4 ore, atunci despăgubirea se înjumătățește.
Cum primești o despăgubire pentru anularea zborului?
Orice cetățean al Uniunii Europene are dreptul la despăgubiri dacă zborul pentru care avea rezervare se anulează, atâta timp cât anunțul anulării nu a fost primit cu 14 zile înainte de decolarea programată. De asemenea, poți primi o despăgubire și în cazul în care compania de transport aerian nu și-a luat toate măsurile de precauție pentru a evita incidentul care a dus la anularea zborului. De obicei, în cazul defecțiunilor tehnice poți aplica acest principiu.
Pentru o recuperare de bani de la compania aeriană în cazul despăgubirilor trebuie să accesezi site-ul transportatorului aerian și să completezi toți pașii necesari. Iar dacă nu vrei să te lupți cu birocrația, trebuie să știi că există o opțiune mai puțin complicată de a cere o despăgubire. Air Advisor poate intermedia întregul proces, fără plată în avans, riscuri sau stres. De asemenea, compania oferă asistență în orice moment și te poate ajuta dacă zborul a întârziat. Astfel, poți să eviți și mai multe neplăceri create de anularea zborului, folosind serviciile Air Advisor.
Trebuie să știi că despăgubirea pentru un zbor anulat nu este același lucru cu returnarea prețului biletului. Despăgubirea se primește pentru inconveniențele create. Timpul petrecut în aeroport, anxietatea și stresul create de situație se despăgubesc cu o sumă între 250 și 600 de euro. Iar tu ai dreptul să le soliciți, fie tu, fie prin intermediul unor companii care oferă astfel de servicii, precum Air Advisor, care are cel mai mic comision de pe piață, de numai 30% cu TVA inclus.