Asemanatoare unui disc mare, volantul sau volanta este conectat(a) intre arborele cotit al masinii si sistemul de ambreiaj, avand un rol vital in a transmite spre consumator energia dezvoltata de catre motor. Vorbim despre un dispozitiv simplu, dar eficient, o componenta vitala a sistemului de transmisie care face minuni pentru livrarea de energie de la motor, actionand indirect asupra rotilor.
Motoarele cu cuplu mare emit vibratii de rotatie aditionale care pot fi auzite ca un zgomot puternic. Astfel, eliminarea acestor efecte secundare neplacute, prin gasirea unei solutii de suprimare a vibratiilor a devenit o sarcina importanta pentru inginerii din domeniul auto. Volanta cu masa dubla a redus pentru prima data amortizarea vibratiilor emise de motor.
Avand masa mare deci inertie mare volanta uniformizeaza miscarea de rotatie a arborelui cotit care devine mai continua si fara socuri. Volanta motorului mai are rolul de a transmite cuplul motor cutiei de viteze, prin intermediul ambreiajului. Discul de ambreiaj este cuplat cu volanta pe partea dinspre motor si cu placa de presiune pe partea dinspre cutia de viteze. Din acest punct de vedere suprafata de contact dintre volanta si ambreiaj trebuie sa respecte conditii stricte de planeitate. Orice abatere de la planeitate, care ar putea rezulta ca urmare a unei proaste montari a volantei, poate conduce la uzura neuniforma a ambreiajului, cu consecintele de rigoare.
Daca va deplasati foarte mult la volanul masinii, este foarte important sa acordati multa atentie componentelor autoturismului dvs. O atentie deosebita trebuie acordata volantei. Iata cateva semne care va arata ca este cazul sa inlocuiti volanta.
Zgomot la ralanti
Cele mai citite articole
Principalul semn al unei volante uzate este o bataie pe care aceasta o provoaca atunci cand masina este la ralanti. Pentru a verifica daca zgomotele vin de la volanta apasa pedala de ambreiaj si daca sunt produse de acest sistem vor disparea sau se vor atenua. Foarte important de precizat este ca volanta cu masa dubla nu poate fi reconditionata sau reparata, ci numai inlocuita. Pentru a inlocui aceasta piesa este nevoie sa se demonteze cutia de viteze si de obicei aceasta piesa este cea mai costisitoare din tot ansamblul.
Vibratiile ambreiajului
Daca ambreiajul vibreaza cand il calcati, este, de obicei, un semn ca mecanismul de montare de pe volanta a cedat. Cand se intampla acest lucru, veti constata ca performanta volantei este mult redusa cand apasati ambreiajul.
Smucituri
Un alt semn ca ai probleme cu volanta este cand simti smucituri la plecarea de pe loc sau la schimbarea vitezelor.
Alte semne care ar trebui sa te faca sa verifici volanta sunt: dificultatea in schimbarea vitezelor si patinarea discului de ambreiaj