In orice domeniu se desfasoara numeroase tranzactii. Si acolo unde are loc o tranzactie, cred ca putem accepta ca este vorba despre o piata, un market (in sens conceptual). In resurse umane (RU sau HR – human resources) actioneaza mecanisme de piata: servicii oferite si negociate sau nu pentru anumite preturi, conditii de realizare ori de multiplicare, ROI (return of investment) – asteptarile angajatorilor etc.
Daca vedem asa lucrurile, adica din perspectiva marketingului resurselor umane, putem intelege cateva principii importante, de care este bine sa tinem cont in viata profesionala. Orice piata (inclusiv piata muncii) este reglementata nonformal de principiul de aur al negocierii. Ai mai auzit poate si cu alte prilejuri celebra replica: in viata nu primesti ceea ce meriti, in viata primesti ceea ce negociezi. Cred ca este dificil sa gasim contra-argumente, in raport cu adevarul enuntat de aceasta zicere!
In cariera, ai ocazia sa te dovedesti un bun negociator chiar daca nu lucrezi in marketing, vanzari, PR sau ca antreprenor, in propriul business. Maiestria negocierii iti poate fi de folos in obtinerea unui statut, a unei pozitii intr-o echipa, in stabilirea unor termeni de realizare si de finalizare ai unei lucrari sau ai unui proiect, in castigarea unor conditii flexibile de lucru etc.
Cele mai citite articole
Evident ca cei mai multi dintre noi suntem interesati, insa, de secrete si trucuri de negociere a banilor, in primul rand. De aceea, in acest articol vei putea citi despre negocierea salariului, in diferite etape: prima negociere a unui salariu (ca angajat pe entry level intr-o firma), prima runda de negocieri a unui salariu pentru o pozitie avansata (dupa min. 3 ani de experienta si performante), respectiv negocierea unui salariu in conditiile schimbarii organizationale.
Inainte de orice negociere, este vitala pregatirea! Inainte de negocierea unui salariu, trebuie sa afli diferite informatii, actuale si cat mai detaliate. In timpul negocierii sunt importante flexibilitatea si siguranta de sine. La sfarsitul negocierii este esential angajamentul (scris). In continuare sunt prezentate cateva directii: – O negociere are loc intre doua parti. In resurse umane (RU), tranzactia se deruleaza intre un angajator si un angajat. Pentru angajator, salariul pe care este dispus sa il ofere angajatului cu care se afla in negocieri reprezinta un cost pentru o investitie pe care o vrea profitabila. Pentru angajat, salariul este mai mult decat o suma de bani (un venit) de care are nevoie; este, in mare masura, o forma de recunoastere si de apreciere personala. In prima negociere a salariului, de obicei sunt amestecate lucrurile (conditii financiare si nonfinanciare). Este bine sa le separam si sa le clarificam, de la bun inceput. – Intr-un business profesionist, chiar daca nu exista un departament specializat in resurse umane, salarizarea tine cont de un set de proceduri si norme, foarte rar neglijate sau abandonate.
Daca te afli la primul tau job, este destul de probabil ca salariul tau sa poata fi negociat intre limite mici. De exemplu, intr-o grila de salarizare cu valori cuprinse intre 200 si 500 de euro (sa spunem), marja de negociere a primului salariu ar putea fi de cel mult 10-15%. In negocierea la primul tau loc de munca iti vor fi sigur de ajutor (in lipsa experientei anterioare) calitatile personale precum puterea de convingere, increderea in sine, entuziasmul, disponibilitatea reala pentru munca, optimismul.
Toate aceste componente ale EQ (inteligenta emotionala), desi bagatelizate ca importanta de unii si altii, sunt practic cele care fac diferenta in negociere (au un fel de actiune sau putere subtila, sa o numim). – In oferta angajatorului, salariul face parte dintr-un pachet de beneficii. Evalueaza-le si pe acestea: telefon si masina de serviciu, asigurari platite de angajator, abonamente la clinici medicale, vacante, sisteme de bonusuri/prime etc.