Noul proiect național, Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), este o inițiativă importantă care îi implică atât pe consumatori, cât și pe producători și retaileri. În acest context, este esențial să înțelegem cine este considerat comerciant în scopul SGR și ce responsabilități deține acesta.
Ce este un Sistem de Garanție-Returnare (SGR) și cum funcționează?
Sistemul de Garanție Returnare reprezintă un nou proiect național, care potrivit prevederilor legale, va fi funcțional de la data de 30 noiembrie 2023.
Hotărârea de Guvern nr. 1074/2021 este actul legal care reglementează introducerea și funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Atunci când un consumator achiziționează o băutură, în prețul produsului este inclusă și o sumă reprezentând garanția pentru ambalaj. Această garanție este ulterior revendicată de consumator atunci când returnează ambalajul după utilizare.
Prin intermediul acestui sistem, ambalajele post-consum dobândesc valoare și sunt redirecționate departe de depozitele de gunoi, ele fiind introduse într-o economie circulară.
Astfel, cetățenii din România cumpără băuturi (cum ar fi apă, băuturi răcoritoare, etc) de la comercianți și li se va percepe o taxă de garanție în valoare de 0,50 RON. Acest sistem se aplică în cazul ambalajelor primare nereutilizabile, realizate din sticlă, plastic sau metal, cu un volum cuprins între 0,1 litri și 3 litri, inclusiv.
Comercianții și Sistemul de Garanție-Returnare
În contextul SGR, un comerciant este orice persoană juridică care comercializează produse în ambalaje SGR către consumatorii finali. Sunt incluse restaurante, cafenele, hoteluri și organizatori de evenimente. Prin urmare, toți acești operatori sunt implicați în acest sistem.
Totodată, comercianții de băuturi sunt obligați să se asigure că băuturile pe care le vând în România provin de la un producător înregistrat în SGR. Este responsabilitatea lor să verifice și să confirme că furnizorii lor sunt înregistrați în sistem și respectă regulile SGR.
O altă responsabilitate legală este organizarea unor puncte de returnare a ambalajelor de băuturi în cadrul afacerilor lor. Aceste puncte trebuie să ofere serviciul de preluare a ambalajelor goale și de returnare a garanției către consumatori.
Însă, cea mai importantă obligație pe care o are un comerciant de băuturi în ambalaje este înregistrarea în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare. Această înregistrare le permite să opereze în cadrul SGR și să își îndeplinească obligațiile legale în legătură cu operațiunile de colectare și returnare a garanțiilor pentru ambalaje.
Acestea sunt doar câteva dintre responsabilitățile principale ale comercianților în cadrul SGR. Este important ca aceștia să fie la curent cu toate cerințele legale și să le îndeplinească în mod corespunzător pentru a contribui la succesul și eficiența sistemului de garanție-returnare.
Ești comerciant SGR și ai nevoie de suport în gestionarea responsabilităților legale?
Pentru a gestiona cu succes aceste cerințe și pentru a te asigura că afacerea ta se conformează în totalitate reglementărilor, consultanța de mediu este soluția. În sprijinul tău este compania EnviroCons, care îți oferă un portofoliu variat de servicii, aliniate nevoilor tale.
Experții EnviroCons au cunoștințele și abilitățile necesare pentru a te îndruma pe parcursul procesului de implementare a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR). Ei îți vor oferi asistență în toate etapele, începând de la înregistrarea în sistem și până la completarea cu succes a declarațiilor și a raportărilor lunare ulterioare, ele fiind obligatorii în contextul activității tale.
Echipa EnviroCons este pregătită să te sprijine în toate aspectele legate de protecția mediului, furnizând soluții personalizate care se potrivesc cu cerințele specifice ale afacerii tale.
De la obținerea sau revizuirea unor autorizatii de mediu, până la gestionarea cu atenție a evidențelor și a raportărilor privind deșeurile sau depunerea declaratiilor AFM online, echipa EnviroCons se ocupă de fiecare detaliu cu eficiență și profesionalism.