Head hunting este un concept nou pe piata de recrutare si de consultanta si este cunoscut sub numele de executive research. Conform specialistilor existe doua aspecte diferite ale acestei notiunii. Sunt persoane care considera head hunting doar activitatea informala pentru executive search si anume recrutarea unor manageri prin abordare directa. Pe de alta parte, exista si persoane care vad acest proces de head hunting doar in momentul in care recruteaza o persoana desemnata de client.
Head huntig – aplicatii si limitari
La nivel teoretic, head hunting nu se limiteaza doar la zona de conducere, pentru ca un presedinte de companie poate cere ca secretarele sa fie recrutate prin direct search si sa plateasca foarte mult pentru aceasta activitate. Cu toate acestea, se face si o autofiltrare din cauza pretului, pentru ca nu toate firmele isi permit sa plateasca aceasta suma pentru pozitiile de entry level. Se apeleaza, de asemenea, la o agentie head hunting in momentul in care sunt recrutate pozitii specializate, dar care nu sunt de conducere, cum ar fi inginerul dintr-un domeniu de varf sau specialistii de mare calibru din informatica.
In prezent, prin head hunting sunt angajate 15% din persoanele de pe piata, insa este dificil de facut o estimare, luand in calcul faptul ca serviciile de recrutare, inchiriere de personal si alte servicii legate de HR nu pot sa fie evaluate cu exactitate.
Cele mai citite articole
Cele mai mari cereri vin de la multinationale. Este mult mai usor pentru o firma de head hunting sa recruteze pentru firme si multinationale decat pentru companiile romanesti mici. S-a constatat ca cele mai multe dintre esecuri au aparut in cazul firmelor romanesti, pentru ca vestea despre angajati se duce repede si antreprenorii vorbesc unii cu ceilalti si stiu exact care angajati sunt buni si care, dimpotriva, nu sunt buni.
Alaturi de companiile care au deja un executive research foarte bine pus la punct exista si aceia care fac doar dumping. Aceste companii care recruteaza oamenii pentru salarii nete sunt eficienti uneori. Sunt si clienti care au ales astfel de servicii pentru ca implica un buget mai mic.
Cele mai importante cereri de head hunting vin de la companiile de servicii financiare sau retail, pentru ca aici sunt cele mai mari afaceri. Cererea de head hunting nu va tine cont de domeniu, ci de nivelul de dezvoltare al sau. Zona real estate (imobiliare) este, de asemenea, un domeniu care are nevoie de angajati si cererea este in continua crestere.
Fiecare agentie de head hunting are cateva criterii obligatorii cu privire la sistemele de tarifare si nu sunt acceptate decat misiuni pe care respectiva firma stie ca le poate avea in exclusivitate. Nu se accepta succes fee (taxa pentru „succes”, reusita). Plata trebuie sa fie facuta doar daca este gasit candidatul potrivit si daca procesul de recrutare se finalizeaza cu angajarea.
Atat la nivel local, cat si in strainatate cele mai multe firme de head hunting aleg sistemele de tarifare in 3 transe: 1/3 la semnarea contractelor, 1/3 la prezentarea listelor scurte sau dupa aceea si 1/3 in momentul in care este semnat contractul de angajare.