In cazul in care o persoana nu reuseste sa mai plateasca la timp creditele la banci sau facturile, un agent de colectare a datoriilor s-ar putea sa o contacteze pentru a obtine suma datorata. Agentul respectiv poate actiona fie pentru el insusi (fiind persoana fizica autorizata sau angajat al unei firme de colectare), fie pentru un creditor (cum ar fi o banca), furnizor de servicii sau agentie de colectare a datoriilor, asa cum este KRUK Romania.
Incasarea datoriilor este legala. Persoanele juridice carora le sunt datorati banii (creditorii) au dreptul sa ii recupereze. Totusi, nu este in regula daca, intr-un anumit moment se ajunge la hartuire sau agresivitate din partea agentilor de colectare.
In situatia in care un datornic primeste o notificare cu privire la un eventual proces in instanta, automat va primi si sfaturi juridice gratuite despre solutiile de rezolvare a situatiei sale financiare dificile. Daca toate aceste avertismente sunt ignorate, persoana in cauza risca sa piarda bunuri materiale.
Ce pot face firmele de colectare creante, asa cum este KRUK Romania?
Firmele de colectare creante trebuie sa respecte, in primul rand, dreptul la confidentialitate. Acestia pot contacta o persoana pentru:
- cererea platii;
- oferta pentru stabilirea sau realizarea unui plan de plata;
- intrebari legate de nerespectarea unui plan de plata al datoriilor;
- revizuirea unui plan de plata dupa o anumita perioada;
- informarea in legatura cu ce se va intampla daca o plata nu va fi realizata;
- rambursarea bunurilor datorate.
In ceea ce priveste modul in care firmele de colectare creante pot contacta o persoana, exista anumite limte:
Prin telefon:
- de luni pana vineri, 00 – 21:00. In weekend-uri intre 9.00 – 14.00;
- nu in timpul sarbatorilor nationale.
Vizite pee teren:
- doar ca o ultima optiune, in cazul in care persoana in cauza nu a raspuns la apeluri telefonice;
- in orice zi intre 09:00 si 21:00.
E-mail si social media: doar daca persoana in cauza doreste sa faca aceste date publice.
Ce nu pot face firmele de recuperare creante?
Potrivit legii, firmele de colectare a datoriilor nu trebuie:
- sa foloseasca un limbaj abuziv;
- sa hartuiasca o persoana;
- sa induca in eroare o persoana prin inselatorie;
- sa profite in mod nedrept de o persoana din cauza bolii, dizabilitatii, varstei sau analfabetismului;
- sa ofere detalii despre datorii fara permisiune;
- sa greseasca datele cu privire la proprietatile unei persoane;
In cazul in care firma de recuperare creante incalca aceste reguli, este recomandat ca persoana in cauza sa ii ceara in scris sa opreasca actiunile respective. CSALB ofera un model de scrisoare pe care oricine il poate utiliza.
Companiile recunoscute pentru colectarea debitelor restante sunt cele care respecta foarte bine fiecare pas dintre cei mentionati mai sus. Tocmai aceasta rigurozitate este cea care a facut ca aceste companii sa fie atat de apreciate si sa fie recunoscute in inteaga tara pentru cele mai bune practici de recuperare a creantelor si debitelor restante.