Termenul „Swiss Made” nu este doar o etichetă de marfă pentru un loc de origine, ci, mai important, un sigiliu de confirmare și o marcă a calității recunoscută la nivel mondial. Brandurile elvețiene domnesc aproape de necontestat pe piața ceasurilor. În ceea ce privește măiestria lor, uneori este doar o diferență subtilă care distinge acest grup de producători de ceasuri unul de altul. Dar care sunt cele mai mari mărci de ceasuri elvețiene din această industrie în care tradiția și cunoștințele sunt cele mai bune garanții pentru succesul economic? Majoritatea oamenilor nu iau o decizie pro sau contra unei mărci de ceasuri bazată exclusiv pe un set de criterii obiective, ci mai mult din cauza factorilor „blânzi”, cum ar fi imaginea publică legată de un producător elvețian de ceasuri. Eu îți propun în următoarele rânduri o listă cu primele 10 mărci elvețiene pe baza vânzărilor estimate din industria de profil.
1. Rolex
Compania cu coroana rămâne campionul incontestabil pe piața mondială a ceasurilor. Total independent și necotat la bursă, prestigioasa marcă este aproape o excepție în acest top zece, alături de Patek Philippe. Deși compania este deținută de o fundație caritabilă și foarte discretă cu privire la cifrele sale, Morgan Stanley Research estimează că vânzările sale în 2019 au fost de puțin peste 5 miliarde de franci elvețieni la vânzările estimate de 950.000 de ceasuri.
2. Omega
Creșterea de două cifre a mărcii în 2019 a crescut veniturile la aproximativ 2,34 miliarde de franci elvețieni, ceea ce înseamnă că Omega a depășit semnificativ industria ceasurilor în ansamblu, precum și colegii săi din cadrul Swatch Group. Morgan Stanley Research estimează că numai Omega și Longines au reprezentat aproximativ 70% din profitul operațional al companiei-mamă în 2019.
3. Cartier
În ciuda schimbării focalizării pe segmentul său de ceasuri în ultimii ani, panoul francez din capacul grupului Richemont rămâne o greutate mare în listă, cu aproximativ 410.000 de ceasuri vândute în 2019 pentru o cifră de afaceri de 1,66 miliarde franci elvețieni.
4. Longines
Locul al patrulea revine celui mai vechi brand comercial încă în funcțiune. Avanpostul grupului Swatch din Saint-Imier a generat în 2019 o cifră de afaceri de aproximativ 1,65 miliarde de franci elvețieni din vânzări de 2,1 milioane de ceasuri.
5. Patek Philippe
În mâinile familiei Stern din 1932, mărcii îi place să ne reamintească că este una dintre puținele manufacturi care este încă deținută de familie. Furnizorul unora dintre cele mai bune ceasuri din lume a produs aproximativ 56.000 de ceasuri în 2019 – cifră care abia a evoluat în ultimii ani, întrucât compania gestionează cu măiestrie cererea și oferta pentru ceasurile sale. Volumul mic de producție, cu un preț mediu ridicat, a adus venituri de 1,35 miliarde de franci elvețieni în 2019, potrivit Morgan Stanley Research.
6. Tissot
Mai accesibil publicului larg decât mărcile din tabel, Tissot oferă ceasuri mult mai accesibile în volume mult mai mari (al doilea doar după Swatch în ceea ce privește producția). Este o strategie care a dat roade pentru acest brand Swatch Group, care și-a închis exercițiul financiar 2019 cu o cifră de afaceri de 1,05 miliarde de franci la vânzările estimate de aproape trei milioane de ceasuri. Dar Tissot suferă de popularitatea ceasurilor inteligente, cu care concurează direct în segmentul său de prețuri. Cât de mult mai poate compania să se mențină în top 10?
7. Audemars Piguet
Brandul independent de ceasuri de la Le Brassus confirmă puterea companiilor necotate în 2019, cu vânzări record (1,03 miliarde de franci elvețieni) și profituri pentru anul. La fel ca Patek Philippe și Rolex, marca independentă își controlează cu strictețe producția și preia un control tot mai mare asupra canalelor sale de vânzare și distribuție.
8. TAG Heuer
Marca de referință pentru ceasurile sportive de lux este singurul reprezentant din divizia de ceasornice LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) din acest top zece. Sub conducerea veteranului industriei Jean-Claude Biver până anul trecut, vânzările sale au crescut constant până la puțin sub un miliard de franci elvețieni (985 milioane) în 2019.
9. IWC
Cunoscut pentru luxul accesibil, ceasurile de pilot și marile complicații, această marcă din grajdul Richemont a vândut ceasuri în valoare de 889 milioane de franci elvețieni în 2019, potrivit Morgan Stanley Research.
10. Breguet
Jaeger-LeCoultre. Marca de la Le Sentier s-a îndepărtat de colegii săi Richemont, Vacheron Constantin și Officine Panerai, pentru a ajunge în top 10 din 2019, cu venituri de 647 milioane de franci elvețieni din vânzările de 110.000 de ceasuri. Dar marca se confruntă cu concurență pentru locul său de la Hublot, care se află chiar în spatele său în ceea ce privește veniturile, dar cu un volum de producție care este jumătate din cel al lui Jaeger-LeCoultre.