Știați că acum se pot comanda roți dințate online din magazinele online specializate?
Roata dințată este una din cele două componente ale unui angrenaj. Roata care are cei mai puțini dinți se numește pinion. El servește la punerea în mișcare a altor roți dintr-un mecanism.
Din punct de vedere al mișcării unei astfel de piese, cele două caracteristici importante sunt numărul de dinți (z) și raza (r), ceea ce face posibilă definirea, într-un angrenaj, a raportului dintre viteză și raportul forțelor.
Problema este de unde se analizează raza: de sus, din mijloc sau de jos, de la dinți?
Pentru o roată dințată, sunt definite patru cercuri (centrate pe axa roții):
– cercul care trece prin baza dinților;
– cercul care trece prin vârful dinților;
– cercul de bază, care este cel utilizat pentru a genera profilul dinților;
– cercul care trece prin mijlocul dinților.
Pentru ca un angrenaj să funcționeze, este necesar ca dinții celor două roți să aibă aceleași dimensiuni: trebuie să aibă aceeași distanță, astfel încât viteza tangențială să poată coincide într-un singur loc.
Dinții unei roți dințate
Există mai multe tipuri de dinți, fiecare cu proprietăți specifice. Practic, toate formele de dinți au aceeași caracteristică: în timpul rotirii, dinții rămân în contact într-un plan sagital, iar atunci când locusul acestui punct de contact este o linie dreaptă, profilele dinților sunt involute ale unui cerc.
Dinții drepți ai unei roți dințate
Generatorul de formă a dinților este o linie paralelă cu axa de rotație. Acesta este cel mai frecvent tip de dinte. Este utilizat în toate aplicațiile mecanice uzuale. Într-adevăr, sistemul este cel care permite să transmită efortul maxim. Cu toate acestea, principală sa deficiență este aceea că de multe ori este mult prea zgomotos. De fiecare dată când un dinte cu angrenaj angajează un dinte pe celălalt angrenaj, dinții se ciocnesc și acest impact face zgomot. De asemenea, crește stresul pe dinții angrenajului.
Dinți elicoidali ai unei roți dințate
Generatorul de formă a dinților este o linie elicoidală cu aceeași axă cu axa de rotație. Acest tip de dinți are avantajul de a fi mai puțin zgomotos decât dinții drepți, creând mai puține vibrații. De asemenea, dinții elicoidali permit creșterea puterii transmisiei, pentru că numărul de dinți simultan în contact devine constant, ceea ce face posibilă transmiterea forțelor mai mari, plus reducerea vibrațiilor și zgomotului.
În schimb, acest tip de dinți generează o forță axială a cărei intensitate depinde de unghiul de înclinare al dinților.
Un lucru interesant în ceea ce privește angrenajele elicoidale este că, dacă unghiurile dinților angrenajului sunt corecte, acestea pot fi montate pe arbori perpendiculari, reglând unghiul de rotație cu 90 de grade.
Sistemul de cremalieră și pinion este utilizat în principal pentru a transforma o mișcare rotativă în mișcare de translație sau invers. Este format dintr-o roată dințată (pinion) și o bară, de asemenea dințată (cremalieră). Un astfel de mecanism este utilizat la automobile pentru a converti rotirea volanului în mișcarea de la stânga la dreapta a tijei de direcție.
Angrenajele cu dinți drepți și sunt de obicei montate pe arbori paraleli. Sunt cele mai simple în design și cele mai utilizate pe scară largă. Cele mai obișnuite sunt angrenajele de tip pinten extern, având dinții tăiați pe suprafața exterioară, de asemenea, sunt disponibile angrenajele cu rotițe interne și angrenajele cu raft și pinion. Angrenajele acestea pot ca să fie găsite în instrumente și sisteme de control.