Poti trai fara nicio problema daca nu ai unul. Totusi incep sa devina tot mai scumpe, iar revistele sunt pline de reclame la ceasuri barbatesti iar industria ceasurilor este in plina expansiune.
Un ceas obisnuit, ieftin, al unui producator relativ necunoscut, a ajuns in 2009 la vanzari de milioane de bucati in America. Succesul companiei nu avea nicio legatura cu designul ceasului sau cu o campanie de marketing puternica, ci cu faptul ca era un ceas favorit pentru presedintele de atunci, Barack Obama. Ceasul Jorg Grey 6500, conceput initial pentru membrii Serviciului Secret al SUA, a fost un cadou de ziua de nastere a lui Obama din partea unui membru al echipei sale de securitate.
Astfel, acest model de ceas a atras atentia tuturor barbatilor nu pentru functiile sau calitatea lui, ci din cauza celui care il purta. Detinerea aceluiasi ceas ca presedintele Americii, cel mai puternic om din lume, creeaza senzatia barbatilor ca fac parte din acelasi grup cu Obama.
Ceasurile reprezinta in aceasta perioada o mare afacere. De exemplu, industria ceasurilor elvetiene avea in 1986 exporturi in valoare de 2,5 miliarde de lire sterline, iar in 2008 ajunsese la 10 miliarde de lire sterline. Toate acestea, in ciuda faptului ca functia principala a ceasului – aceea de a arata ora – a fost redusa destul de mult odata cu inventia smartphone-ului. Atunci de ce cumpara barbatii ceasuri de mana? De ce sefii de stat mai fac cadou ceasuri gazdelor lor cu ocazia vizitelor de stat? De ce cele mai comune articole furate de la fotbalistii instariti din campionatul Angliei nu sunt masinile sport, ci ceasurile? De ce paginile revistelor pentru barbati, precum Esquire si GQ, sau publicatii precum Spectator si New Yorker, sunt pline de celebritati care poarta ceasuri care costa multe mii de euro?
Ceasurile sunt unul dintre putinele accesorii pe care le poate purta un barbat pentru a demonstra ca face parte dintr-o anumita clasa sociala sau grup, sau pentru a se bucura de o mica doza de extravaganta fara a starni critici. Totodata, ceasurile sunt echivalentul bijuteriilor barbatesti acceptate de toata lumea din jur: bratarile barbatesti pot parea ciudate, inelele prea extravagante, la fel si lanturile si cerceii din aur. Un Rolex sau un Jaeger LeCoultre, indiferent daca este din aur, platina sau otel inoxidabil, este considerat ca fiind un accesoriu complet acceptabil.
De asemenea, codurile vestimentare pentru barbati sunt destul de limitate. Garderoba unui barbat poate contine in principal costume, camasi, pulovere si blugi, astfel incat un ceas este unul dintre putinele moduri de a-ti exprima personalitatea sau modul in care te simti.
Comparabil oarecum cu masina, un ceas barbatesc poate fi asemanat cu un Porsche pe care il poti lua la o intalnire de afaceri si nu il lasi in parcare sau garaj.