Se spune ca, dupa credinta, arta e cea care dainuie. Bucurestiul nu duce lipsa de arta, de galerii care promoveaza arta, dar totul trebuie filtrat cu grija. Aceasta filtrare insemnand, pe langa o buna evidentiere a spatiului in care arta isi traieste viata si o buna colaborare cu artistii, o buna organizare si promovare.
Un asemenea spatiu, in care promovarea artei se face cu acel nesat al frumosului grija sunt Galeriile Carol din Bucuresti. Mai precis se afla intr-un spatiu usor accesibil, in centrul Bucureștiului, pe bd. Carol, nr. 59, etaj1. De cum se deschide ușa, dai de o galerie pariziana. Chiar aici, in mijlocul Capitalei noastre cea de toate zilele, careia rar i se mai poriveste numele de Micul Paris. Este aproape de un frumos halucinant ca, la intretaieri de drumuri si tramvaie, sa gasesti o asemenea galerie, ce poarta numele primului Rege al României. E locul cel mai potrivit unde sa simti pulsul artei din momentul contemporan al Romaniei. Un loc unde ii poti intalni pe cei ce se afirmă, aici sau „in afara”, un spatiu de confirmare si, de ce nu, de incredere in oferta pietei romanesti.
Salile generoase de expunere fiind cele care creeaza un fantastic dialog complementar intre spatiu si lucrari. Aici, potentialul cumparator se poate intalni cu opera artistului, se poate indragosti de fapt de arta! Atunci cand mentalitatea oamenilor functioneaza in acest sens este imposibil ca impactul sa nu fie unul pozitiv.
Galeriile Carol – O lume plină de lumina si har artistic
Spatiu interactiv, dedicat artei contemporane, Galeriile Carol promoveaza artisti emergenti din spatiul romanesc si international. Programul expozitional este dinamic, expozitiile de grup alterneaza cu solo show-uri la care artistii consacrati sunt invitati si asa mai departe. Printre altele, galeria se focuseaza pe promovarea artistilor tineri si pe colaborarea cu alte institutii, galerii, muzee din tară si din afara ei.
Galerie de portofoliu, Galeriile Carol faciliteaza totodata si accesul la vanzarea lucrarilor din expozitiile produse de galerie, dar pune in vanzare si obiectele-unicat. Tot ce se afla aici dovedeste ca, a fi galerist nu e o meserie, e mai mult un concept: galeristul nu poate exista singur, ci depinde de un inel care se întregește prin curator, artist si colecționar. Galeristul aloca spatiul in care artistul isi expune lucrarile, le promoveaza si le si vinde!
La Galeriile Carol se ilustreaza observatia si fantezia
In zona artelor vizuale autohtone, unde spre deosebire de școlile occidentale mediile tradiționale sunt in continuare cele uzitate exhaustiv in domeniul educației artistice, se observa in ultimii ani o reasezare si re-focusare catre arta figurativa, fiind postulat de catre critica de arta un nou figurativism atasat noului context socio-politic. Orientarea in aceasta zona, inceputa in jurul anului 2000, atunci cu o tendință complet asumata în interiorul societății de consum emergente, capata în anii recenti – si la Galeriile Carol evident, o recalibrare în zona subiectivului extras ca impresie asupra cotidianului. De la enclavele spiritualiste specifice anilor ’80, la privirile subiectiv-critice asupra noii societati capitaliste, unele dintre expozitiile de la Galeriile Carol isi propun sa documenteze si sa ilustreze cat mai bine tiparul retragerii dinspre observatie spre fantezie.
Doar cativa dintre artistii care au expus la Galeriile Carol
Inca de la inceputul acestui an, Galeriile Carol sunt cele care au propus o intalnire cu mari artişti plastici romani, ramasi in tara sau stabiliti in strainatate. Astfel, primul eveniment care a deschis seria manifestărilor culturale din 2019 la Galeriile Carol a fost „Cafeneaua critica”, in cadrul evenimentului fiind evidentiate, printre altele, noile posibilitati de exprimare plastica, pornind de la natura ca sursa de inspiratie, fara a fi insa mimetici. Artisti care au expus aici in cadrul expozitiei „Afinitati elective” au fost provocati la un dialog pornind de la tema expoziției. „Afinități elective” a reunit cinci artisti pentru care figurativul a constituit o preocupare constantă încă din anii ’80. Doru Covrig, Aurel Vlad, Mircea Roman, Ioan Iacob și Florentina Voichi au dezvoltat in permaneta noi posibilitati de exprimare plastica. Pornind de la tocmai despre ce vorbeam: natura ca sursa de inspirație, fără a fi insa, mimetici. Ca sa fim bine intelesi: Doru Covrig dezvoltă cu umor si ironie o sinteză a formei neo-pop; Aurel Vlad isi construieste personajele gigant din contorsionari neoexpresioniste; Mircea Roman reda figuri mistice, egiptene; Ioan Iacob picteaza cu materie colorata, viata din interiorul formelor; Florentina Voichi ilustreaza expresia unui citadin simbolic, care pornește de la Renaștere ca sursa de inspirație.
Astfel, nu este intamplator faptul ca, la Galeriile Carol, consistenta interioara si cautarea continua a formei constituie doar una dintre posibilitatile de explorare a acelui paradis numit arta.