Productivitatea unei echipe depinde în mare măsură de capacitatea fiecăruia de a se adapta la condiţiile în care lucrează. Sunt foarte puţine domeniile de activitate care stagnează, majoritatea sunt într-o continuă competiţie şi evoluţie. Între timp a apărut şi o pandemie care a reconfigurat întreaga piaţă a muncii. Iată câteva metode prin care poţi creşte productivitatea la locul de muncă.
Comunică eficient
Rolul comunicării este esenţial în orice relaţie. Persoanele care comunică eficient au rezultate mai bine în familie, în educaţie şi în carieră. Ai zice că de când ai acces să vorbeşti cu oricine din lumea asta, în orice moment, printr-o simplă apăsare de buton tactil, chiar şi în variantă video, lucrurile s-au simplificat. Nu mai aştepţi corespondenţa prin poştă, nu mai există centrale telefonice sau apeluri programate la ore fixe. Şi totuşi, e-mailul pare că nu a rezolvat problema comunicării. Aproape o treime din timpul unui angajat se risipeşte în filtre, răspunsuri, redirecţionări şi arhivări de mailuri. De cele mai multe ori, soluţia simplă se va dovedi cea mai eficientă: sună-l pe cel de care ai nevoie şi lămuriţi problema în câteva secunde. Scutiţi astfel cu toţii timp preţios ce poate fi folosit pentru alte sarcini.
Profită de tehnologie
În timp ce citeşti acest articol, câteva mii de aplicaţii sunt în fază de dezvoltare şi testare pentru a-ţi face munca mai uşoară. Doar un procent infim dacă se dovedesc a fi un succes, piaţa muncii va avea de câştigat. Studiile arată că doar competitorii care îşi actualizează resursele la realitatea vremurilor reuşesc să ţină pasul cu evoluţia. Să luăm exemplul ultimei pandemii. Au rezistat doar acele companii care au acordat angajaţilor libertatea de a lucra din mediul în care se simţeau în siguranţă. Cum faci însă să ţii aproape o echipă risipită în oraşe din întreaga ţară, dacă nu chiar din întreaga lume? Cu ajutorul unei aplicaţii de tip CRM, toţi membrii au acces oricând la informaţiile de care au nevoie despre clienţi. Un simplu clic pe profilul clientului şi apar desfăşurate date, informaţii, solicitări, modul cum au fost soluţionate. Pentru lider, instrumentul este util nu doar în păstrarea clienţilor existenţi, ci şi ca mijloc de evaluare a membrilor echipei. Cu ajutorul unor grafice inteligente, vei putea observa din timp când un angajat nu performează într-un anumit domeniu şi îl vei putea reprofila înainte de a deveni o piedică în dezvoltarea afacerii.
Stimulează angajaţii
Motivaţia este ceea ce îl face pe om să performeze în orice domeniu. Atunci când dispare motivaţia apar rutina şi plafonarea. Faţă de tine personal ai responsabilitatea căutării lucrurilor care te motivează. Dacă ai şi o echipă în subordine, trebuie să te preocupe şi motivarea acestora. Pentru a obţine ce este mai bun de la fiecare este important să-i cunoşti. În funcţie de specificul activităţii şi de resursele de care dispui, stimulentele pot îmbrăca diferite forme. Nu trebuie să te gândeşti neapărat la măriri salariale. Şi acestea contează, însă unii angajaţi se simt responsabilizaţi atunci când munca le este recunoscută public, alţii preferă un „mulţumesc” în privat. Dacă nu ai posibilitatea să le oferi bonusuri materiale, compensează printr-o zi liberă plătită pe care să o petreacă împreună cu familia fără a-şi consuma concediul. Scoate echipa la prânz şi dă-le prilejul să socializeze şi să comunice şi în afara cadrului oficial de la birou. Prezintă-le o ofertă cu privire la programele de fidelitate pe care compania le poate oferi: abonamente medicale, la sala de fitness, în domeniul artelor. O simplă consultare îi face să se simtă apreciaţi şi să ofere în schimb mai multă determinare.
Când vine vorba de productivitate la locul de muncă, nu există o reţetă unică valabilă pentru toţi. Exemplul personal este cel mai important. Atunci când tu reuşeşti să găseşti motivaţie în jur, vei fi urmat şi de alţi colegi.